Over 1 million kroner til fire biomedisinske ME-forskningsprosjekter i 2021

Forskning nytter. Midlene som kommer inn til ME-fondet bidrar til verdifulle forskningsfremskritt, og til å bygge opp forskningsmiljøer i Norge. Det er takket være alle dere, som har kommet med deres bidrag, at dette er mulig. Tusen takk!

I 2017 startet Norges Forskningsråd programmet BEHOV-ME, der ME-foreningen som bruker fikk være med å fastlegge prioriteringer. ME-fondet ønsker å følge opp de biomedisinske tradisjonene som ble etablert av dette programmet, og andre lignende forskningsprosjekter. Samtidig ønsker foreningen også å bidra med midler til nye, spennende prosjekter. Felles for alle er at de er lovende og potensielt viktige for vår forståelse av ME.

Som i fjor tildeler ME-fondet og ME-foreningen midler på den internasjonale ME-dagen, 12. mai. Søknadene er vurdert av ME-foreningens medisinske fagråd.

Vi tillater oss samtidig å minne om at du stadig kan donere til ME-fondet og forskning i fremtiden. Hvis du ønsker å støtte foreningens arbeid ellers, vurder gjerne å bli medlem hos oss – det er til stor hjelp.

Prosjektene som får støtte:

Ola Didrik Saugstad og Dag Gundersen Storla – 100.000 kroner til planlegging og forberedelser av studier på ME-pasienter ved det kommende behandlingstilbudet ved Røysumtunet.

Tildelingen gjelder midler til måleutstyr for kontinuerlig registrering av hjerteaksjon, kaloriforbruk, søvnvarighet og skrittelling (blant annet), og er en billig måte å kunne registrere nevnte parametere hos ME-pasienter som deltar i forskningsprosjekter.

Saugstad har tidligere omtalt ambisjonene om å gjennomføre forskningsprosjekter på Røysumtunet, og erfaringer herfra skal kunne tas i bruk og overføres til pasienter med alvorlig ME andre steder.

(Les mer om selve behandlingstilbudet på Røysumtunet her.)

Ola Didrik Saugstad

Ola Didrik Saugstad har vært involvert i opprettelsen av et spesialtilbud for ME på Røysumtunet, og har fått midler til å drive forskning tilknyttet pasientene på det kommende tilbudet.

Linn Skjevling med flere, teamet bak “The comeback study” ved Universitetet i Nord-Norge – 330.000 kroner til bemanning, for å sikre videre gjennomføring og oppfølging av studien.

Denne studien fikk støtte gjennom BEHOV-ME, men dessverre med mindre enn nødvendig for full gjennomføring. De har etablert et internasjonalt samarbeid om videre analysearbeid med Quadram Institute i Norwich, et institutt som får støtte av vår søsterorganisasjon i Storbritannia, Invest in ME.

Comeback-studien er en pågående studie, som ME-foreningen omtalte i detalj på denne tiden i fjor. To av forskerne involvert i studien holdt i januar 2021 et webinar for ME-foreningens medlemmer om status da. Resultatene fra studien har vært av stor interesse for ME-foreningens medlemmer, og kan ha stor forskningsmessig verdi. Tidsplanen for studien har gått gjennom endringer som følge av koronapandemien, noe som har kostet tid og ressurser. Samtidig er det viktig å sikre at både gjennomføringen og oppfølgingen av pasientene som har deltatt, går etter planen. Gjennom midler til bemanning ønsker ME-foreningen å sikre at den praktiske gjennomføringen av studien kommer i mål.

(En mer inngående vurdering av prosjektet, utformet av ME-foreningens medisinske fagråd, finnes her).

Comeback study forskerne på laboratoriet

Teamet bak «The comeback study» ved UNN. Fra venstre Marthe Rasmus (studiesykepleier), Linn Skjevling (stipendiat), Hege Marie Hanssen (stipendiat)  og Peter Holger Johnsen (forsker).

Fluge og Tronstad

UiB-forskerne Øystein Fluge og Karl Johan Tronstad. (Foto: Kristin Risa)

Karl Johan Tronstad med flere, Universitetet i Bergen – 500.000 til analyse- og laboratorium-utgifter.

Teamet ved Haukeland har gjennomført flere studier med immunmodulerende behandling på ME, og holder høy vitenskapelig kvalitet. Midlene skal gå til videre undersøkelser av deltakerne fra CycloeME-studien, og nærmere bestemt se på protein-signaturen i blodet før behandling med cyclofosfamid og 18 måneder senere. Eventuelle forskjeller kan bidra til å se hvilke pasienter som kan respondere på behandlingen, på forhånd. På sikt kan man utvikle en mer personlig tilpasning av behandling for ME-pasienter. Dette er viktig forskning, og klart berettiget for ME-fondets støtte.

Marte K. Viken og Benedicte A Lie, Universitetet i Oslo – 200.000 til kostnader for genetiske studier på ME.

Denne støtten går ikke til et spesifikt prosjekt, men til et nytt område forskningsgruppen ved UiO nå fokuserer på: Genetiske aspekter ved spesielle deler av immunsystemet. Forskerne har tidligere avdekket assosiasjon mellom ME og bestemte proteiner i genene, og ønsker videre å studere genetisk assosiasjon hos ME-pasienter i motsetning til friske.

Tidligere prosjekter har holdt høy standard, og forskningsgruppen har tilgang på et rikt sett med DNA fra ME-pasienter. Det er gode forutsetninger for forskning fremover. ME-fondets bidrag kommer i tillegg til universitetets egen arbeidsinnsats, og gjør det også mulig å planlegge en videre søknad om offentlige forskningsmidler.

Benedicte Lie (Foto: Øystein Horgmo)

portrett Marte Viken

Marte Viken

Til slutt en hilsen fra noen av forskerne som har mottatt støtte: