Buskerud regionlag

Klikk her for aktivitetskalenderen med oversikt over arrangementer i regi av ME-foreningen

Velkommen til Buskerud regionlag. Vi liker å kalle oss selv ME Buskerud.

Vi har 446 hovedmedlemmer og 118 familiemedlemmer i Buskerud.

Regionlaget består av likepersongrupper rundt i regionen, ung-voksengruppe, og et styre som velges på årsmøtet og tilrettelegger, kurs, treff og annen aktivitet.

Regionlaget har som mål å gi sine medlemmer gode arenaer for sosiale læringsrike trygge treff, ME tilpassede treningsopplegg for å mykne og styrke kroppen, temamøter med viktig informasjon, store og små foredrag med aktuelle lærerike tema og ikke minst mulighet til «Å være i samme båt» med god og sunn erfaringsutveksling.

Regionlagets viktigste aktiviteter:

• Medlemsmøter
  • Temamøter
  • Sosiale lærerike erfaringsutvekslingstreff i likepersongrupper i Sætre og Drammen.
  • Sommerfest(er) & julebord
  • Kurs i medisinsk qigong
  • Kurs i yoga
  • Malekurs
  • Fermenteringskurs
  • Årsmøte
  • Foredrag om ME
  • ME og skole
  • Facebookgruppe
  • Vi benytter profesjonelle instruktører, og har meget lave kurspriser.
  • I 2022 feiret vi 20 års jubileet til regionlaget som ble startet i oktober 2002 med en markering og stor flott fest på Svensefjøset.
  • Britt Arnestad som er fysioterapeut og qigong intruktør holder på med en forskningsoppgave på hvordan Qigong trening oppleves og kan ha nytte for ME syke.

Vi har arrangert både pårørendekurs og pårørendetreff, – og mange kurs innen mat og kosthold, og tar den tråden opp igjen i løpet av året.

Informasjon:

Buskerud regionlag har en egen Facebookside: Norges ME-forening, Buskerud fylkeslag. Her legges det ut info, påminnelser og oppdateringer om aktiviteten i regionlaget. Lik gjerne siden for å følge oss videre.

Som medlem av ME-foreningen, og tilhørende Buskerud, vil du få tilsendt alle invitasjoner til regionlagets aktiviteter.

Lokale grupper i regionlaget:

Hovedaktiviteten er konsentrert rundt Drammen, Lier, Sætre der en stor del av medlemmene bor, men Buskerud er en stor region, og vi starter gjerne på nytt grupper i Hønefoss, Kongsberg, Numedalen. Vi må ha drahjelp av lokale ildsjeler til det.

Ung – voksen gruppe, Buskerud:

Informasjon om treff annonseres på en egen Facebookgruppe: Ung-voksen gruppe, Norges ME forening, Buskerud (lukket). Gruppa er aktiv på messinger.

Medlemsmøter:

Alle møtene har en sosial del med enkel servering og viktig erfaringsutveksling. De arrangeres i Mjøndalen og Sætre, men også enkelte andre steder. Det blir startet opp kafetreff i Drammen i løpet av våren. Mer info kommer.

Middagstreff:

Vi møtes annenhver onsdag kl 1530 til middagstreff i Adventkirken i Mjøndalen i vår og høst halvåret. Her serveres sunn, rimelig og nydelig vegetarmat fra stor vegetarbuffet med “spis så mye du vil”. Fylkeslaget har hyggelige og sosiale bord i bønnerommet ved garderoben hvor vi kan sitte for oss selv i rolige omgivelser.

Adresse: Fjerdingen 3, Mjøndalen. Gratis parkering.

Kurs:

Vi har løpende treningsopplegg som er godt tilrettelagt for ME syke i både yoga og medisinsk qigong på Aquarius studiesenter. Profesjonelle instruktører. Lav egenandel for medlemmer.

Kurs i terapimaling for å finne sin kreative indre stemme settes i gang i løpet av mars 2023.

Kurs i fermentering av grønnsaker, -noe som har vist seg å kunne ha god helsegevinst settes i gang i april 2023.

Sommeravslutning:

Vi har fin(e) sommeravslutning(er) hver sommer.

Julebord:

Vi møtes til julebord hvert år i november eller desember.

Mestringskurs for personer med diagnosen CFS/ME:

Vestre Viken Helseforetak holder mestringskurs for personer med ME ved Lærings -og mestringssenteret ved Bærum sykehus. Målet for kurset er å gi mer kunnskap, øke forståelse og innsikt, og gi info om muligheter. Dette er et gruppebasert tilbud som gir anledning til å treffe andre i lignende situasjon. Du søker plass via fastlegen din, og betale en liten egenandel for kurset.

Pårørendetreff-voksne:

Regionlaget har som målsetting å arrangere treff for voksne pårørende av ME syke. Gi tilbakemelding på mebuskerud@gmail.com dersom dette er noe du kunne tenke deg å delta på, om du ønsker å bidra med gjennomføring, har forslag/tips ol. Vi har hatt både kurs, foredrag og treff tidligere for pårørende, men trenger ildsjeler inn i dette viktige arbeidet for å holde det gående.

Foredrag:

Vi arrangerer forskjellige foredrag rundt ME på Universitet i SørØst Norge Campus Drammen, – i samme bygg som Drammen bibliotek.

Økonomi:

Frivillige gaver i form av grasrotandelen ved tipping og andre tilskudd til medlemsaktivitet mottas med stor takk. Organisasjonsnummer 996833003 for Buskerud regionlag oppgis ved registrering av grasrotandelen. Spillestedet ordner registrering av grasrotandelen for deg.

Regionlagets kontonummer er 0539 4148158.

Kontaktinformasjon:

Har du spørsmål, innspill eller et ønske om å bidra? Send en mail til styrets e-post på: mebuskerud@gmail.com.

Leder av regionlaget: Heidi Tokle Poverud

* Mobil: 98857254 *

Mail: heiditoklepoverud@gmail.com

Facebook: “Norges ME forening, Buskerud fylkeslag”

– send gjerne melding om noe du lurer på via face og vi svarer etter beste evne.