ME-foreningens brosjyrer og rapporter

ME-foreningen har  laget en rekke brosjyrer om ulike temaer. Du kan  laste dem ned som pdf-filer og printe ut selv. Hvis du har behov for papirkopier er det mulig bestille dem fra ME-forenigens kontor på post@ME-foreningen.no

Her finner du en full oversikt over ME-foreningens brosjyrer og andre publikasjoner.

ME-foreningens brukerundersøkelser kan lastes ned som pdf-filer her.

Nettbutikk

ME-foreningen selger et lite utvalg varer.
Varene kan bestilles ved å fylle ut kontaktskjemaet nederst på siden. Faktura sendes sammen med varene.

Porto:
Varene sendes med Posten. Bestiller du flere varer vil rimeligste forsendelse oftest være en liten Norgespakke, kr. 70. For å sende som Norgespakke må vi ha ditt mobilnummer, så husk å oppgi det i skjemaet!

Forside til heftet "Mamma har ME"

Mamma har ME

Pris: 90,-

Porto: 36

Hvordan forklarer du barnet ditt hva ME er? Det er ikke alltid lett å forklare hvorfor mamma eller pappa ikke makter å gjøre det andre foreldre gjør, og de ikke orker å ha besøk, eller gå på kino eller på ski.

Mammaen til Petter har ME, og forteller Petter at ME er som et monster som har kommet uten å bli bedt. Monsteret holder Mamma våken om natten og spiser batteriene hennes, slik at det blir lite igjen til henne selv. Likevel går det an å lære seg å leve best mulig med sykdommen. Hvis mamma og Petter er flinke til å planlegge hvordan de bruker mammas batterier, er det kanskje nok batterier til overs til hyggelige ting de kan gjøre sammen.

Boken/heftet inneholder en seksjon beregnet på voksne der man kan lese litt om hvordan man best snakker med barna om ME, og det er også en mer detaljert beskrivelse av sykdommen, sammen med informasjon om mestring og prognose.

Heftet er skrevet og illustrert av ME-foreningens assisterende generalsekretær, Trude Schei.

28 sider.

Aktivitetsavpasning bok forside

For en bedre hverdag med ME – Akivitetsavpassing

Pris: 350,-

Porto: Husk å oppgi mobilnummer slik at vi kan sende denne som liten Norgespakke 73,-

Dette er en bok om hvordan man kan få en litt enklere hverdag ved å regulere aktivitetsnivået til et nivå kroppen tåler.  Boka er i første rekke beregnet på personer med ME, men mye av den er også relevant for folk med andre sykdommer som gir lavt energinivå.  I tillegg er den grundig nok til også å være aktuell for fagpersoner.  Boka passer både for nybegynnere og svært erfarne lesere.

Det er lagt vekt på å gjøre boka tilgjengelig for personer som ikke kan lese mye av gangen.  Alle kapitlene starter med en oppsummering som også kan leses for seg.  Alt det grunnleggende står i det første kapitlet slik at man kan begynne med én gang.  Det er egne kapitler for skoleelever/studenter og folk med alvorlig ME.

Aktivitetsavpassing: For en bedre hverdag med ME,
av Ingebjørg Midsem Dahl
294 sider

Forside det du ikke ser bok av Kristina Vedel Nielsen

DET DU IKKE SER
å leve med kronisk sykdom

Av Kristina Vedel Nielsen

Pris: 299,-
Porto: Husk å oppgi mobilnummer slik at vi kan sende denne som liten Norgespakke 73 kr.

(Boka er en ny og oppdatert utgave av «Når livet sporer av. Å leve med ME»).

KRISTINA VEDEL NIELSEN (f.1974) er en av ti til tyve tusen nordmenn som lever med Myalgisk Encefalopati (ME). I 2015 kom Institute of Medicine med en grundig rapport hvor de konkludert med at «ME er en alvorlig, kronisk og kompleks multisystemsykdom, og som er sterkt funksjonsnedsettende». På tross av dette opplever ME-syke å ikke få hjelpen de trenger i hjelpeapparatet.

Forfatteren tar deg med inn i hennes historie gjennom sykdomsdebut via utredning, diagnose, rehabilitering, arbeidsrettet tiltak og uføre prosessen. Forfatteren belyser også viktige temaer slik som sorg, sykdomsskam, fordommer, stigma, aksept og mestring av alvorlig sykdom. Et kapittel tar også for seg pårørende. Alvorlig sykdom berører ikke bare den som rammes, men også familie og venner. Boken inneholder også informasjon om praktiske løsninger og hjelpemidler, og en grunnleggende innføring i stønadsordninger og rettigheter.

«Boken til Kristina er tidvis brutalt ærlig om sykdommens lunefulle veier. Endelig en bok som forteller sannheten …»
Gry Finstad Molland, tidligere generalsekretær i Norges ME-forening

«Kristina gir en utførlig beskrivelse av både de eksistensielle, følelsesmessige, praktiske, sosiale og økonomiske implikasjoner ved sykdommen … Boken kunnefint inngått i pensum på sykepleierstudiet»
Tina Grimsmo, sykepleier

«Jeg anbefaler denne boken både til pasienter, om mulig, og pårørende. Også helsepersonell og andre i hjelpeapparatet vil ha godt utbytte av å lese boken. Den gir kunnskap, innsikt og forståelse av ME-sykdommen og gode praktiske råd …»
Laila Dåvøy, tidligere politiker, og sykepleier

Den lille røde boken om Nav Kristina Vedel Nielsen forside

Den lille røde bok for deg som møter Nav

Av Kristina Vedel Nielsen og Roger Pihl

Pris: 199,-

Porto: 57,-

Boka er et verktøy for deg som av én eller annen grunn trenger Nav sine tjenester. Den kan benyttes som et oppslagsverk hvor du finner grunnleggende informasjon om tjenester og ytelser, med mange tips og råd. Det viktigste boka kan lære deg er å ta ansvar selv, og være i forkant slik at du er best mulig forberedt gjennom din prosess.

Forside bok Kristina Vedel Nielsen Hva Nå?

Hva nå?
Ti nøkler til en bedre hverdag med kronisk sykdom

Av Kristina Vedel Nielsen

Pris: 269,-
Porto: 55,-

Hvordan kan du leve best mulig med de utfordringene langvarig sykdom fører med seg?

Kristina Vedel Nielsen deler med deg i denne boken hvordan du kan leve med sorg over at livet ikke ble som planlagt. Underveis får du mange nyttige tips og øvelser, inspirasjon og mentale styrkeøvelser til bruk i hverdagen. Blant annet dekkes disse temaene:

• Forson deg med situasjonen.
  • Tillat deg å sørge.
  • Lag strategier for å komme videre.
  • Finn hjelp og støtte i andre.
  • Rett fokuset mot det du fortsatt kan gjøre.

Boken er et støttende verktøy for alle som har langvarig sykdom, men er også nyttig for deg som pårørende eller helsepersonell.

Hva kan jeg fortelle deg om ME?

Pris: 190,-

Porto: 55,-

Denne illustrerte boken er full av informasjon og gode råd som kan være til hjelp for venner, familie og fagpersoner. Boken er lett å lese og kan brukes som en fellesskapsbok for voksne og barn fra 7-års alder.

Livsglede på tross av ME

Pris: 250,-

Gjennom mange år har Geir Berge skrevet om det å leve med ME. Tekstene har blitt delt på nettet, og mange har kjent seg igjen i det han beskriver.

Nå er tekstene samlet i en bok, Livsglede på tross av ME. Boken består av 153 tekster.

Geir skriver: “Her er både sorg og glede om det å ha ME, og prøve å få mest mulig ut av livet på tross av sykdom. Noen av tekstene har jeg delt, men mange er aldri delt. Dette er din historie like mye som min.”

Bokforside Hvordan ME påvirker vårt liv Geir Berge

Hvordan ME påvirker våre liv

Pris: 300,-

I denne boka har Geir med seg 12 medforfattere som alle har ME. Boka er lagt opp med enkeltstykker som kan leses uavhengig av hverandre.

I del 1 har medforfatterne delt fra sine liv som ME-syke. I del 2 forteller Geir om sine tanker og opplevelser knyttet til det å leve med kronisk sykdom.

Geir skriver:

Her beskrives glede over livet, selv om sykdom gir oss all mulig grunn til det motsatte. Du får et innblikk i hva ME er, hvilke begrensninger det gir oss i det daglige. Du får også et blikk bak fasaden. De dagene ingen ser oss for at vi er for syke til å gå ut.

Geir Berge har tidligere gitt ut boka «Livsglede på tross av ME».

Lost voices from a hidden illness

«Lost voices from a hidden illness» er en rikt illustrert gavebok med historier, dikt og bilder som beskriver livet til 31 familier som lever med alvorlig ME.
Boka inneholder også informative tekster fra eksperter som blant annet Dr. Leonard Jason, Dr. John Chia og Dr. Vance Spence.

NOK 110

Kortpakke

Kort til alle anledninger: for å gratulere noen, for å takke noen, for å oppmuntre noen!

Pakken inneholder 8 doble kort med 4 ulike  motiver, malt av Trude Schei. Kortene har ingen tekst på innsiden. 8 konvolutter følger med.

NOK 80

Refleks, blå sløyfe

Bli sett i mørket med en ME-sløyferefleks. Refleksen er 7 cm lang. Tråd og sikkerhetsnål følger med.

NOK 50

Forside hefte aktivitetsavpassing

Hefte om aktivitetsavpasning

Aktivitetsavpasning handler om å finne en balanse mellom aktivitet og hvile og unngå PEM. Dette heftet inneholder informasjon om hva aktivitetsavpasning er og gir enkle tips og råd om å mestre hverdagen med ME.

Bestilling av varer fra ME-foreningens nettbutikk