Nettbutikk

ME-foreningen selger et lite utvalg varer. Varene kan bestilles ved å fylle ut kontaktskjemaet nederst på siden. Faktura sendes sammen med varene.

OBS: ME-foreningens ansatte arbeider mye hjemme for å unngå smitte og smittespredning. Det kan derfor ta flere dager før varene blir pakket og sendt.

Mamma har ME

Hvordan forklarer du barnet ditt hva ME er? Det er ikke alltid lett å forklare hvorfor mamma eller pappa ikke makter å gjøre det andre foreldre gjør, og de ikke orker å ha besøk, eller gå på kino eller på ski.

Mammaen til Petter har ME, og forteller Petter at ME er som et monster som har kommet uten å bli bedt. Monsteret holder Mamma våken om natten og spiser batteriene hennes, slik at det blir lite igjen til henne selv. Likevel går det an å lære seg å leve best mulig med sykdommen. Hvis mamma og Petter er flinke til å planlegge hvordan de bruker mammas batterier, er det kanskje nok batterier til overs til hyggelige ting de kan gjøre sammen.

Boken/heftet inneholder en seksjon beregnet på voksne der man kan lese litt om hvordan man best snakker med barna om ME, og det er også en mer detaljert beskrivelse av sykdommen, sammen med informasjon om mestring og prognose.

Heftet er skrevet og illustrert av ME-foreningens assisterende generalsekretær, Trude Schei.

28 sider.

(Porto for et hefte = 27 kr.)

NOK 90

For en bedre hverdag med ME – Akivitetsavpassing

Dette er en bok om hvordan man kan få en litt enklere hverdag ved å regulere aktivitetsnivået til et nivå kroppen tåler.  Boka er i første rekke beregnet på personer med ME, men mye av den er også relevant for folk med andre sykdommer som gir lavt energinivå.  I tillegg er den grundig nok til også å være aktuell for fagpersoner.  Boka passer både for nybegynnere og svært erfarne lesere.

Det er lagt vekt på å gjøre boka tilgjengelig for personer som ikke kan lese mye av gangen.  Alle kapitlene starter med en oppsummering som også kan leses for seg.  Alt det grunnleggende står i det første kapitlet slik at man kan begynne med én gang.  Det er egne kapitler for skoleelever/studenter og folk med alvorlig ME.

Aktivitetsavpassing: For en bedre hverdag med ME,
av Ingebjørg Midsem Dahl
294 sider

(Vekt: 770 gram, porto = 100 kr)

NOK 350

DET DU IKKE SER
å leve med kronisk sykdom

Av Kristina Vedel Nielsen

Pris: 199,-
Porto Posten (beregnet etter vekt og størrelse): 100,-

(Boka er en ny og oppdatert utgave av “Når livet sporer av. Å leve med ME”).

KRISTINA VEDEL NIELSEN (f.1974) er en av ti til tyve tusen nordmenn som lever med Myalgisk Encefalopati (ME). I 2015 kom Institute of Medicine med en grundig rapport hvor de konkludert med at «ME er en alvorlig, kronisk og kompleks multisystemsykdom, og som er sterkt funksjonsnedsettende». På tross av dette opplever ME-syke å ikke få hjelpen de trenger i hjelpeapparatet.

Forfatteren tar deg med inn i hennes historie gjennom sykdomsdebut via utredning, diagnose, rehabilitering, arbeidsrettet tiltak og uføre prosessen. Forfatteren belyser også viktige temaer slik som sorg, sykdomsskam, fordommer, stigma, aksept og mestring av alvorlig sykdom. Et kapittel tar også for seg pårørende. Alvorlig sykdom berører ikke bare den som rammes, men også familie og venner. Boken inneholder også informasjon om praktiske løsninger og hjelpemidler, og en grunnleggende innføring i stønadsordninger og rettigheter.

«Boken til Kristina er tidvis brutalt ærlig om sykdommens lunefulle veier. Endelig en bok som forteller sannheten …»
Gry Finstad Molland, tidligere generalsekretær i Norges ME-forening

«Kristina gir en utførlig beskrivelse av både de eksistensielle, følelsesmessige, praktiske, sosiale og økonomiske implikasjoner ved sykdommen … Boken kunnefint inngått i pensum på sykepleierstudiet»
Tina Grimsmo, sykepleier

«Jeg anbefaler denne boken både til pasienter, om mulig, og pårørende. Også helsepersonell og andre i hjelpeapparatet vil ha godt utbytte av å lese boken. Den gir kunnskap, innsikt og forståelse av ME-sykdommen og gode praktiske råd …»
Laila Dåvøy, tidligere politiker, og sykepleier

Hva kan jeg fortelle deg om ME?

Denne illustrerte boken er full av informasjon og gode råd som kan være til hjelp for venner, familie og fagpersoner. Boken er lett å lese og kan brukes som en fellesskapsbok for voksne og barn fra 7-års alder.

NOK 190

Livsglede på tross av ME

Gjennom mange år har Geir Berge skrevet om det å leve med ME. Tekstene har blitt delt på nettet, og mange har kjent seg igjen i det han beskriver.

Nå er tekstene samlet i en bok, Livsglede på tross av ME. Boken består av 153 tekster.

Geir skriver: “Her er både sorg og glede om det å ha ME, og prøve å få mest mulig ut av livet på tross av sykdom. Noen av tekstene har jeg delt, men mange er aldri delt. Dette er din historie like mye som min.”

Pris: NOK 250

+ porto: NOK 88

Lost voices from a hidden illness

“Lost voices from a hidden illness” er en rikt illustrert gavebok med historier, dikt og bilder som beskriver livet til 31 familier som lever med alvorlig ME.
Boka inneholder også informative tekster fra eksperter som blant annet Dr. Leonard Jason, Dr. John Chia og Dr. Vance Spence.

NOK 110

Kortpakke

Kort til alle anledninger: for å gratulere noen, for å takke noen, for å oppmuntre noen!

Pakken inneholder 8 doble kort med 4 ulike  motiver, malt av Trude Schei. Kortene har ingen tekst på innsiden. 8 konvolutter følger med.

NOK 80

ME-armbånd, kongeblå silikonarmbånd, type stor

Vis at du støtter ME-foreningen, kjøp vårt kongeblå silikonarmbånd.  Armbåndet er kongeblått og har ingravert logoen til Norges ME-forening før og etter teksten WWW.ME-FORENINGEN.NO.  Tekst og logo er i hvit farge.

Stor er 8 tommer i omkrets = 20,32 cm

NOK 50

Refleks, blå sløyfe

Bli sett i mørket med en ME-sløyferefleks. Refleksen er 7 cm lang. Tråd og sikkerhetsnål følger med.

NOK 50

Bestilling av varer fra ME-foreningens nettbutikk