Leve med ME – en podcast fra ME-foreningen

Velkommen til ME-foreningens podcast, Leve med ME.

Våren 2020 utlyste Stiftelsen Dam ekstraordinære midler i forbindelse med korona-epidemien. Midlene skulle gå til tiltak som kunne erstatte likepersonsaktiviteter som måtte gå ut på grunn av epidemien. ME-foreningen søkte om midler til å lage en podcast om ME. ME-foreningens podcast skal inneholde intervjuer med både pasienter og fagfolk, og gi innsikt i hvordan det er å leve med ME.

De fire første episoden ble ferdige i september 2020, og det vil komme flere episoder etter hvert. Her kan du abonnere på pdcasten.

Episode 1: Hva er ME?

ME står for myalgisk encefalomyelitt, og er en kronisk utmattelsessykdom – men hva er det egentlig? I denne episoden av «Leve med ME», skal vi snakke med Dr. Kristian Sommerfelt, som er overlege ved Haukeland sykehus og professor ved Universitetet i Bergen, og er en av landets fremste eksperter på ME. Episoden belyser mange temaer og noen av dem finner du her:

01:07 – Symptomer    09:44 – Diagnostisering    20:55 – Behandling    30:59 – Mistanke om ME    34:45 – Kan man bli frisk?

41:15 – Hvorfor har ME lav status?    45:20 – Tips til pårørende

Professor Kristian Sommerfelt

Episode 2: Tilpasning av energi og aktivitet i hverdagen

Hvordan kan man oppleve mestring med ME? Hvordan skal man kartlegge formen, og hvordan kan man få mest mulig ut av den energien man har? I denne episoden av «Leve med ME» er temaet mestringsstrategier, og vi har hentet inn Anne Katrine Berg og Katty Bevan for å dele sine tips om hhv. aktivitetstilpasning og energiøkonomisering.

Med Anne-Cathrine Berg og Katty Bevan fra Bærum sykehus.

Anne-Cathrine Berg, fysioterapeut, Bærum sykehus

Kathrine Bevan, ergoterapeut, Bærum sykehus

EPISODE 3: Pasienthistoriene: Rakel og Jan

Slik kan det være å være syk med ME

Å få en sykdom som ME kan før til at livet blir annerledes enn planlagt. Sykdommen rammer forskjellig, men er alvorlig både for de friskeste og de sykeste. I denne episoden forteller Rakel og Jan om hvordan de opplever sykdommen og hvordan den preger deres hverdag.

Episode 4: Slik kan det være å ha ME i familien

ME er en såkalt «usynlig» sykdom, som få kjenner godt til. Når et familiemedlem eller en nær venn får ME, kan det være vanskelig å vite hvordan man skal opptre som pårørende. I denne første episoden av «Leve med ME» snakker vi med Tom Erik, som har en kone med ME og et stort engasjement for sykdommen. Han deler sine erfaringer og tips med oss

Tom Eirik ønsker også å delta i Iron Man løpet for å spre oppmerksomhet om ME, les mer her.

Tom Eirik og hans kone Linda