Kan du beskrive din erfaring med PEM?

I november skal ME-foreningen ha en kunnskapskampanje med PEM som tema.

I den forbindelse ville vi gjerne også formidle pasientenes erfaringer med PEM.

Kunne du tenke deg å beskrive kort – maks en halv A4-side – hvordan du opplever PEM, hvordan det påvirker hverdagen, forholdet til venner og familie og ulike aktiviteter? Hvordan må du planlegge, og hva er det som fungerer for deg? Har du en historie, enten den er morsom eller trist?

Du trenger ikke å skrive om alt – velg en ting du vil fortelle om din erfaring med PEMm og send oss det.

Vi vil publisere et utvalg tekster på ME-foreningens gjesteblogg i løpet den måneden kampanjen varer.

På forhånd tusen takk til alle som svarer!

Dette ønsker jeg å fortelle om PEM

kunnskapskampanje 2018 barn med ME plakat blomst

PEM står for Post Exretional Malaise. PÅ norsk har vi oversatt det med anstrengelsesutløst symptomforverring / sykdomsfølelse.

PEM kommer når en ME-pasient anstrenger seg ut over sin egen tålegrense. Hvor tålegrensen går er individuelt, og kan variere med dagsformen. Mestring av ME går ut i stor grad ut på å finne et aktivitetsnivå der man ikke utløser PEM.

Her kan man lese mer om forskning på PEM.
Her kan man lese mer om mestring av PEM.