Gjestebloggen: PEM – du ser meg ikke når jeg kommer hjem

Du ser meg ikke når jeg kommer hjem.

Du ser meg ikke når jeg vrir meg i smerte, eller når jeg ikke klarer å røre i en kasserolle fordi jeg har så mye melkesyre i armene. Eller når jeg ikke klarer å løfte mitt eget barn.

Du ser meg ikke når jeg prøver å komme meg opp om morgenen. Eller når jeg ikke klarer å komme meg opp om morgenen i det hele tatt.

Du ser meg ikke når jeg tar imot barna mine fra barnehagen med støydempende øreklokker på hodet.
Eller når jeg skjeller ut familiemedlemmer fordi jeg er helt på randen av hva jeg tåler av anstrengelser.

Du ser meg ikke når jeg har anstrengt meg for mye og må ligge med beina i været på kjøkkengulvet fordi jeg er redd for å svime av.

Du ser meg ikke når jeg må gå og legge meg med ørepropper på et mørkt rom fordi jeg ikke takler at mange mennesker snakker på én gang. Eller at TV’en har stått for høyt på.

Du ser meg ikke når jeg må kaste opp etter å ha hentet barna i barnehagen til fots. Eller gjort noe så trivielt som å gå en FOR lang tur.

Du ser meg ikke når hetetoktene begynner, og jeg må stille meg på verandaen midt på vinteren. Eller når frysetoktene kommer og jeg sitter inntullet i ullgensere og pledd med fyr i peisen og varmeflaske i ryggen.

Du ser meg ikke når jeg hiver i meg smertestillende som om det skulle vært smågodt.

Du ser meg ikke når jeg ligger søvnløs fordi det går støt gjennom hele kroppen og alle musklene vibrerer. Det gjør så satans vondt at jeg ikke unner min verste fiende å gjennomgå det.

Du ser meg kanskje ute innimellom, uvitende om at jeg har mobilisert alt jeg har for å komme meg ut. Og uvitende om prisen jeg betaler i etterkant, i form av en flom av symptomer.

Du kan ikke se at jeg har vondt. Og det smerter meg, det også.

Amanda

Refleksjoner vann pent bilde

Kunnskapskampanjen 2019 – PEM

I november 2019 har ME-foreningen en kunnskapskampanje om PEM, det mest karakteristiske symptomet ved ME.

I en serie innlegg på Gjestebloggen forteller ME-syke om sine opplevelser med PEM – post exertional malaise, eller anstrengelsesutløst symptomforverring på norsk. ME-syke som anstrenger seg ut over egen tålegrense opplever forverring av alle symptomer, en reaksjon som kan være forsinket og langvarig.

Her kan du lese mer om PEM.

Om gjestebloggen:

Meninger  som kommer fram i innlegg på ME-foreningens Gjesteblogg er forfatterens egne, og reflekterer ikke nødvendigvis ME-foreningens syn.

Har du et innlegg du mener kunne passe på Gjestebloggen? Send innlegg om hvordan det er å leve med ME (men ikke om behandlinger/terapier eller medisiner) til post @ ME-foreningen og merk det «gjesteblogg». Vi garanterer å lese alt, men ikke at alt blir tatt inn.