Mike Harley løper i Bergen – og gjester «Leve med ME»

Mike Harley er en kjent figur for mange med ME. Spesielt etter prosjektet «Mike’s EU Marathons», da han løp minst et maraton i hvert eneste land i EU, for å skape oppmerksomhet rundt ME-saken. «Nå er han i  «Leve med ME», og skal løpe i Bergen.

I mars 2022 fullførte Mike Harley Mike’s EU Marathons i Roma, med familien som heiagjeng. Første løp var i 2015.

Hør podcasten her:

– Jeg håper det regner i Bergen, som de sier at det pleier, for da løper jeg mye bedre.

Mike Harley har løpt maraton for den britiske stiftelsen Invest in ME i åtte år. Nå skriver han bok om det han er mest kjent for blant de som er interessert i ME, innsamlingsaksjonen hvor han deltok i et maraton i hvert land i EU. Lørdag om litt over en uke skal han løpe Bergen Maraton.

Harleys mål er ikke bare å samle inn penger, men å skape oppmerksomhet rundt situasjonen for ME-syke, og for å knytte mennesker med ME sammen på tvers av landegrenser. Alle steder han løper, kontakter han personer med ME og organisasjoner som jobber for ME-pasienter. Han skriver også om situasjonen deres på Mike’s EU marathons, og på Twitter under navnet Mike’s EU Maras for M.E.

– De fleste steder jeg kommer, har mange jeg møter veldig begrenset kunnskap om ME. De fleste kjenner noen som har det eller har hatt det, men de vet veldig lite om sykdommen likevel. Jeg visste ikke noe om det før min venn fikk det, og det viktigste for meg med dette arbeidet er å minne folk på alle de som sliter med denne sykdommen , sier Mike.

Reiste rundt på Engelske liga-baner

Da de var i midten av tjueåra fikk Mikes barndomskompis Ian ME, etter han ble smittet av et virus på en skiferie. Dette var  første møte med sykdommen. Kompisen har vært åpen om hvordan sykdommen påvirker livet hans, og Mike fikk se på nært hold mangelen på behandling og forskning. Ikke minst innså han hvor mye kunnskapsløshet og fordommer som møter de som har ME. Etterhvert kjente han at han trengte å gjøre noe. Første stuntet til Mike og vennene var å kjøre rundt til alle Englands ligaklubber, og besøke 92 fotballbaner på bare fem dager. De fikk masse støtte fra publikum, og stor oppmerksomhet i både tradisjonelle og sosiale media. De fikk også drahjelp fra klubbene, som stilte opp og arrangerte møter med spillere og supportere. Det kom personer med ME for å heie på vennegjengen.

– Vi fikk masse nye venner, de kom med kake og snacks til oss. Det kom også barn i rullestol, og det gjorde intrykk, forteller han. Vi møtte folk med alle mulige bakgrunner. Vi vet hvor mye det koster noen med ME å gjøre det, de gjorde det minneverdig for oss, forteller Harley.

Resultatet var rundt 5000 pund til  Invest in ME, og ikke minst nådde de 10 millioner mennesker. Etter aksjonen følte ikke Mike at han kunne slippe tak i ME-saken, så det tok ikke lang tid før han var i gang med å planlegge noe nytt som kunne bli enda større.

Fant en ny lidenskap

Da Mike Harley var 18 løp han London maraton.

– Jeg ante ikke hva jeg gjorde, hadde ingen treningsplan eller riktige sko, påpeker Mike.

Det ble med ett maraton. Han ble 32 før han prøvde seg igjen, og da hadde han ikke trent på 14 år.  Likevel satte han seg det ekstremt ambisiøse målet om 28 maraton, i alle EU-land.  Selv om han nå har nådd målet skal han fortsette å prøve å få med seg 3 maraton i året. Det er krevende for en rekrutterer i fulltidsjobb, med to små jenter på 8 måneder og 4 år. Attpåtil skriver han på en bok om Maraton-turneen og planlegger nye innsamlingsaksjoner. Men han sier at det ikke er aktuelt å slutte, han har behov for løpingen selv også, i tillegg til at han vil treffe flere mennesker med ME rundt omkring i Europa. Og om en uke skal han altså løpe i Bergen.

– Jeg har fått mange norske venner i årene jeg har vært aktiv, og de har spurt om når jeg kommer til Norge. Så jeg har gledet meg til dette. Jeg har lest endel om Bergen, og med forskningen på Haukeland også, er det et perfekt sted for meg. forhåpentligvis rekker jeg også å dra med taubane og sånt, i tillegg til å møte mennesker med ME. Jeg håper noen er friske nok til å komme og se på løpet.

Oppdateringer om turen  til Bergen finner du på Mikes egen Norge-side.

Ikke medlem i ME-foreningen? Meld deg inn for å støtte arbeidet vårt for ME-syke i Norge. Medlemsfordelene kan du lese om her.

ME logo standard