Nyhetsbrev 9

ME-foreningen har vært på Invest in ME-konferanse i Cambridge og vi fortsetter vår illustrasjonskonkurranse!

Begivenhetsrik forskningskonferanse med Invest in ME

I begynnelsen av juni reiste ME-foreningen for første gang på tre år med en stor delegasjon til Invest in ME-konferansen. Den eldste ME-forskningskonferansen i Europa.

Vi trenger bedre illustrasjonsbilder til artikler om ME!

Har du en illustratør eller fotograf i magen? Kjenner du noen som har det?
Vi fortsetter konkurransen om å lage det beste illustrasjonsbildet. Skaperne av de tre beste bildene får gavekort på 500 kroner, og bildene blir kreditert når de kommer på trykk. Detaljene får du i artikkelen:
Norske deltagere på Invest in ME 2023

En delegasjon fra Norges ME-forening utenfor forelesningssalen på Invest in ME-konferansen i Cambridge.

Reportasje om ME-dans

12 mai, på ME-dagen, var det urpremiere på Kristine Nilsen Omas danseforestilling Karantena del 3 i Bergen. Forestillingen var om ME, og ble etterfulgt av et arrangement med foredrag og debatt, i samarbeid med ME-foreningen Vestland. TV2 har laget en reportasje om prosjektet som du kan se her:

Pål Schaathun klager Dagbladet inn til PFU for sak om ME-innsamling

Fagbladet Journalisten skriver at Pål Schaathun, journalist i TV2, klager inn Dagbladet til Pressens faglige utvalg (PFU). Klagen er på en artikkel fra november i fjor, hvor Dagbladet problematiserte at Schaathun ikke skrev at han tidligere hadde hatt en innsamling til ME-foreningen, i en sak om en tidligere ME-syk kvinne i 2022. I kjølvannet av Dagbladet-artikkelen, ble TV2 klaget inn og felt i PFU. Schaathun har siden artikkelen kom, sagt at saken var svært skjevt framstilt og inneholdt faktafeil,, og nå har han altså klaget den inn.

Journalisten lenker til alle sakene, så det er mulig å følge hele historien

Dårlige holdninger overføres fra professor til student

Samfunnsdebattant og ME-syk Nina Steinkopf har skrevet et innlegg i fagbladet Psykologisk.no om dårlig forskning, stigmatisering av pasienter, og aktører med doble roller:

Alvorlig ME-syke nektes sondeernering i Storbritannia

ME/CFS Medical Education Campaign har skrevet om flere pågående saker med unge kvinner med svært alvorlig ME som har blitt nektet sondeernæring. Den ene døde på sykehus, og dette dødsfallet etterforskes nå. Det er ventet at man får bekreftet at underernæring var en del av dødsårsaken. Den andre har siden fått sondeernæring. Den britiske NICE retningslinjen fra 2021, for utredning og behandling av ME, advarer om at alvorlig ME kan gjøre det umulig å svelge mat, og at sondeernæring da er nødvendig. Likevel har ikke det britiske helsevesenet endret praksis i tråd med retningslinjen.

Ikke medlem i ME-foreningen? Meld deg inn for å støtte arbeidet vårt for ME-syke i Norge. Medlemsfordelene kan du lese om her.

ME logo standard