Hvem lager det beste illustrasjonsbildet?

Kanskje har noen lyst til å fotografere eller tegne litt i sommervarmen? Vår konkurranse om det beste illustrasjonsfotoet eller tegningen om ME fortsetter. Vi ønsker oss et mangfold i situasjoner, alvorlighetsgrad og mennesker. Spre ordet! Gavekort på 500 kroner til de beste tre bildene.

Du har sikkert sett den: Avissaken som forteller om den alvorlige, livsbegrensende sykdommen ME. Du leser den sittende i sengen, fordi du er for syk til å stå opp. Krefter nok til å dusje har du ikke hatt på en uke, og antrekket er kosebukse, ullsokker og den gamle, utvaskede collegegensere, fordi den fremdeles er det mest komfortable du har. Frisyren bærer preg av at du ikke har klippet deg på veldig lenge. Å komme til frisøren, med alt det innebærer av reise og støy er helt uoverkommelig. Du ser på bildet som illustrerer saken, og tenker at de som har valgt det ikke kan noe om ME – for det viser en velkledd, pent sminket, manikyrert og frisert ung dame som hviler hodet sitt på et tastatur. På et annet bilde lener hun seg bakover med fingertuppene presset mot pannen. Dette er kanskje å være «litt trett», men det er ikke den sykdommen som hindrer deg i å gjøre selv de enkleste, dagligdagse ting.

Det er på tide å få noen bedre illustrasjonsbilder!

Problemet i dag er at avisene kjøper illustrasjonsbilder til artikler. Dette er bilder som produseres og selges av store firmaer for å illustrere ulike konsepter. En journalist vil f.eks søke i databasen på «fatigue», og velge et bilde fra databasen. Bildene man får opp ved et slikt søk handler imidlertid om jobb eller skole. Når disse bildene brukes til å illustrere artikler om ME, gir de et helt feil bilde av hva sykdommen handler om. Det er ikke rart om folk flest tror at ME er å være «litt sliten», hvis de går ut fra disse bildene.

ME-foreningen ønsker derfor å invitere sine medlemmer til å lage bilder som gir et riktig bilde av ME og hva ME-syke opplever, slik at vi kan lage et bibliotek over bilder som kan brukes av aviser og andre til å illustrere ME.

Bildene kan være av ting eller personer, eller av situasjoner som illustrerer hvordan det er å leve med ME. Bildene kan gjerne være redigert på ulike måter. Tegninger er også aktuelt.

Vi ser for oss bilder som illustrerer ulike siden ved å være kronisk syk. Noen ideer er mørke rom, isolasjon, lengsel etter et normalt liv, hjelpemidler og sykdommens sanne ansikt. Bruk fantasien! Vi vet at det er mange kreative og dyktige fotografer og tegnere der ute.

Hvis det er personer med på bildet, husk å ha klargjort med vedkommende at det er greit at bildet publiseres.

Regler:

Frist for innsending 01.08.24

Bilder sendes på epost til: post@ME-foreningen.no. Skriv «illustrasjonsbilde» i emnefeltet.

De tre beste bildene premieres med et gavekort å 500,-

De beste bildene legges ut i et bibliotek på ME-foreningens nettside for gratis nedlasting.

Ved å delta godtar du at bildene dine kan deles av ME-foreningen under en Creative Commons lisens.

Navngivelse-IngenBearbeidelse
CC BY-ND

Du må ha rettighetene til de bildene du sender inn.

Hvis en tredjeperson er med på bildet, går du god for å ha avklart med vedkommende at bildene kan deles fritt.