Gjestebloggen: Del den med andre – vis dem hva det vil si å leve med ME!

Jeg oppdaget tilfeldigvis en film her om dagen som handlet om ME.

Den er på nettflix nå.

Under kategorien dokumentar, og heter Unrest.

Den var utrolig sterk. Skremmende og varm. Og passer til alle som er enten syk selv, er pårørende, eller som jobber med ME i helsevesenet.

Eller de som rett og slett ikke vet noe om hvordan det er å leve med ME, eller hvor syk en person virkelig kan bli av ME.

Her gis et godt bilde av hvordan det er leve med ME, og hvordan ME blir ofte sett på av mange i både helse vesenet og ellers i samfunnet.

Vi blir stigmatisert og ofte latterliggjort, og det er det  dessverre mange av oss som har opplevd.

Jeg lå på det verste  to år sengen, var helt pleietrengende selv, og kjenner meg igjen i hvordan det var,  og hvordan jeg ble møtt..

Filmen er en dukumentar av en doktorgrad student med ME. Hun filmer seg selv og andre med ME over hele verden, via nettet, og vi får et godt bilde av hvordan det er å leve alvorlig syk med ME, og også hvordan mennesker blir møtt med ME i helsevesenet.

Det er også en varm film om kjærlighet. Det er som oftest de pårørende som er der med de syke gjennom kanskje en årrekke, der de pleier dem og er der for dem hver eneste dag..

Det gjorde fryktelig vondt å høre om en jente i Danmark som ble hentet bort fra foreldrene sine, pga.at de mente foreldrene gjorde datteren sykere, fordi de skjermet henne for lys f.eks. Moren hadde ikke fått ha kontakt med datteren på et helt år, og de fikk ikke datteren hjem igjen før eller 3 år.

Hun var like syk.

Filmen tar opp litt om historien til ME, hva ME ble kalt før, og hvilken behandling mennesker med ME fikk.

Jeg kan anbefale filmen på det sterkeste..

Se den.. Og del anbefalingen, på den måten kan vi få et sant og oppriktig bilde av ME ut til folk. , og et bilde på hvordan mennesker over hele verden lider ekstra pga. de holdninger som dessverre fremdeles eksisterer om ME i dag.

Mange får ikke den hjelpen de trenger, menge får ikke noe hjelp i ett hele tatt, noen blir kastet ut av legekontoret, fordi de ikke blir trodd, eller feil trodd.

Mange blir henvist til psykiatrien. Og de pårørende får ingen hjelp hverken fysisk eller økonomisk om de må pleie sine nærmeste..

Del med dem du kjenner, få ut et sant bilde av ME der du kan.. Det ser ut som om det trengs fortsatt, dessverre, selv om vi er på rett vei.

Tekst: Eva Selvik

Unrest plakat

Filmen Unrest kan sees på Netflix.

Filmen Unrest har fått mye oppmerksomhet, og var en av 15 dokumentarfilmer som ble foreslått for en Oscar i 2018.

Flere store aviser har hatt omtale av filmen. Filmen er omtalt blant annet i magasinet Vouge, avisen Pacific StandardTV-programmet Dr.Oz.

Hovedpersonen i filmen, Jeniffer Brea, er også regissør og produsent for filmen. Hun har også holdt et TED-foredrag om ME.

Om gjestebloggen

Meninger  som kommer fram i innlegg på ME-foreningens Gjesteblogg er forfatterens egne, og reflekterer ikke nødvendigvis ME-foreningens syn.

Har du et innlegg du mener kunne passe på Gjestebloggen? Send innlegg om hvordan det er å leve med ME (men ikke om behandlinger/terapier eller medisiner) til post @ ME-foreningen og merk det «gjesteblogg». Vi garanterer å lese alt, men ikke at alt blir tatt inn.