ME-vennlig oppskriftshefte

blabaer

Cultura med moste blåbær – enkelt, sunt og godt

«Er det noen som kan noen enkle men gode oppskrifter?» er et spørsmål som går igjen i ME-foreningens facebookgrupper.

Nå har ME-foreningen samlet medlemmenes raske og enkle oppskrifter i et hefte. Heftet ligger på foreningens nettsider, og kan lastes ned. I den «ME-vennlige kokeboken»er det mange gode ideer til rask og enkel mat, og vi håper mange vil finne inspirasjon der.

Inge Lindseth, klinisk ernæringsfysiolog og tidligere styremedlem i ME-foreningen, har skrevet et forord om ernæring for ME-pasienter. Han har også gått gjennom alle oppskriftene og merket de sunne. Ellers er  oppskriftene samlet med tanke på at de skal være enkle og lite energikrevende å lage, ikke først og fremst med tanke på ernæring. På dårlige dager kan det imidlertid være viktigst å få spist nok, og da kan det være bedre å lage enkel mat, enn å bruke mye energi på å lage den sunneste maten.

Mange ME-pasienter opplever å få nye matintoleranser etter at de blir syke, men ikke alle reagerer likt. Selv om mange opplever at det kan hjelpe å legge om kostholdet, men det finnes ikke en særlig ME-diett. Foreningen kan ikke garantere at alle tåler alle rettene i heftet, men håper at alle vil finne noe de kan bruke.