Gjestebloggen: Virtuelle kafetreff – hverdagen under koronakrisen

Jeg vil bare fortelle om min første opplevelse med sosialt treff via videochat ? Jeg er en av to ledere for en gruppe for unge voksne med ME i Oslo og tidligere Akershus. Vi pleier å arrangere treff på kafe en gang i måneden, med alt fra 4 til 15 deltakere.

Nå blir det nok ikke mulig å treffes fysisk på en stund, og derfor inviterte vi i går til vårt første virtuelle treff. Vi brukte Zoom ettersom det ikke krever at man må legge til alle deltagere på noen gjesteliste eller venneliste, alt de trenger er møtelenken.

Vi ble ni personer som pratet i litt over en og en halv time, og det gikk kjempebra!! ?? Det var så å si ingen problemer med det tekniske, og praten fløt veldig lett. De som ikke orket å prate kunne bare lytte, og skrive til oss i den tilhørende chatten hvis de orket det.

Så til dere som pleier å arrangere sosiale treff og nå er usikre på hva dere skal gjøre, prøv videotreff på Zoom! Vi ble så fornøyde med treffet at vi tenker vi vil fortsette å arrangere virtuelle treff innimellom, også når koronakrisen er over. Det er jo en fin måte å få med de som ikke kommer seg ut, og en fin måte for alle å møtes på uten å bruke alt for mye energi.

Håper det går bra med dere alle ❤️

Tekst: Tonje Waitz

Om gjestebloggen:

Meninger  som kommer fram i innlegg på ME-foreningens Gjesteblogg er forfatterens egne, og reflekterer ikke nødvendigvis ME-foreningens syn.

Har du et innlegg du mener kunne passe på Gjestebloggen? Send innlegg om hvordan det er å leve med ME (men ikke om behandlinger/terapier eller medisiner) til post @ ME-foreningen og merk det «gjesteblogg». Vi garanterer å lese alt, men ikke at alt blir tatt inn.

Vår påskelilje

Videochat med Zoom

Zoom er et verktøy for å holde sosialt treff via videochat, videomøter, konferanser eller webinarer. Basispakken er gratis å bruke, men da er det begrensninger på antall deltagere og på hvor lenge et møte kan vare.

Den som inviterer til møtet får en lenke som kan deles med dem som vil være med, og det er enkelt å logge på. Man må laste ned programvare til PC / telefon en gang.

ME-foreningens styre og administrasjon bruker Zoom til møter fra før, og det er veldig hyggelig å se at fylkeslagene kan bruke verktøyet på denne måten!