GJESTEBLOGGEN: FILMPROSJEKT

Ideen om å lage en film startet etter at jeg hadde ligget alvorlig syk et halvt års tid. Jeg hadde et behov for å opplyse, og fortelle andre hvordan det var å bli alvorlig syk, hvordan det opplevdes få hele livet snudd på hodet. Gå fra å være aktiv på alle områder, til å gradvis miste alt i ens hverdag på kort tid. Gå fra å være 38 år, til å plutselig kjenne seg som en 90- åring som trengte hjelp til det meste. Det var så vanskelig for meg å forklare hvordan det kjentes å bli alvorlig syk, og miste så mye i livet sitt. Jeg fant ingen ord til å beskrive det, og det er her min ide om en film dukket opp. Jeg tenkte at bilder kombinert med litt tekst og musikk kunne si så utrolig mye mer en jeg ville være i stand til å forklare.

Jeg ønsket å lage en film med et kunstnerisk uttrykk, slik at det ble en vakker film på tross av det alvorlige temaet. Jeg fulgte med på ME- foreningens facebook sider, og fikk her øye på fotograf Tom Lund sine bilder til utstillingen ”med frihet til å skape” 12.mai i Oslo. Dette var helt magiske bilder, hvor stemningen var til å ta og føle på. Jeg kontaktet han i mars 2015 og han ville gjerne ta del i prosjektet. Så slik startet vårt samarbeid. Jeg hadde satt sammen en film med tekst og bilder jeg hadde funnet på nett for å vise han hvordan jeg så for meg filmen.

Vi hadde tilsammen fire foto seanser hvor de ulike bildene ble tatt.

Kristina Vedel Nielsen bilde

Foto: Tom Lund- www.tomlundphotograpy.com (Copyright: Kristina Vedel Nielsen)

Disse to bildene fra filmen ble til da vi skulle ta bilder av meg i strandlinjen. Bildet til venstre skulle symbolisere at man blir ensom. Bildet til høyre ble til ved en tilfeldighet. Jeg skulle stå litt ute i vannet, men en stor bølge kom å veltet meg over ende. Det var i starten av oktober, så vannet var veldig kaldt. Så der lå jeg å kavet i bølgene, og ble slått mot stenene, mens Tom Lund stod på stranden å ropte ; ”ja, dette blir vanvittig bra”. Så jeg lå i vannet en stund, til vi fikk tatt bildet som på filmen symboliserer at man mister fotfeste i livet sitt.

Filmen er min personlige fortelling, men den er dedikert til alle ME- syke. Jeg føler ikke at den er så personlig lenger fordi den er blitt til så mye mer utover meg selv. Personen kunne vært hvem som helst, hvem som helst kan få ME.

Jeg ønsket å få en egen låt til filmen, og la derfor ut igjen på Norges ME-forening- voksne sine sider om det var noen som laget musikk. Der svarte Frode Meland, og etter at han sendte meg et par låter han hadde laget var valget enkelt. Han har komponert låten til filmen som heter ”Shimmering Light”. Det ble en utrolig stemningsfull og vakker låt.

Filmprosjektet har jeg jobbet med over en periode på et år og syv måneder. Ja ting tar tid når

man har ME, og jeg måtte også kjenne meg klar selv for å legge ut en så sårbar, og personlig film. Det har vært en prosess for meg. Men for meg ble det tidlig klart at jeg skulle stå opp for meg selv, og tørre å vise et ansikt for denne sykdommen. At hvem som helst kan bli syk, og at det er ingen skam i å bli syk.

Mitt store engasjement er å spre kunnskap, og jeg tror denne filmen kan bidra til det. Jeg viser også denne filmen på pårørendesamlinger her i Vestfold hvor jeg deltar som foredragsholder, og den blir også vist til helsepersonell og NAV-ansatte på informasjonsmøter jeg har vært invitert til. Norges ME-forening, Vestfold fylkeslag har støttet meg gjennom dette prosjektet, og MillionsMissing www.millionsmissing.org ønsket også å støtte prosjektet. Det har vært et givende prosjekt og jeg er så heldig som har fått samarbeide med Tom Lund og Frode Meland fordi deres formidlingsevne er unik.