Laster Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Konferanse – Tema Barn og unge med ME/CFS

25. september 2023 kl.10:00 - 16:00

Vi inviterer til konferanse på Nordlandssykehuset i Bodø den 25.09.2023.

I auditoriet 9. etg. kl: 10.00 – 16.00

Tema Barn og unge med ME/CFS

ME/CFS er et komplekst felt og vi oppfordrer både helsepersonell og lærere å til å delta på denne konferansen.

Foredragsholdere:

Kristian Sommerfelt – Professor UIB og barnenevrolog Volvat Laguneparken

Lars Utne Haukland – Overlege ved Barneavdelingen Nordlandssykehuset

Ketil Jakobsen – Psykologspesialist St. Olavs Hospital, Trondheim

Jorunn Hunstad Brendeford – Enhetsleder og rådgiver i fagseksjonen for helsekompetanse ved lærings og mestringssentret ved Nordlandssykehuset.

Olav Osland – Generalsekretær Norges ME-forening

Hege Johannessen Norges ME-forening, Nordland fylkeslag – MEogSkole

Hvordan utredes barn og unge med ME/CFS? Hvilke utfordringer har de i hverdagen? Hva vet vi i dag om ME/CFS? Hvordan forstå legens uttalelse? Hvordan oppdage anstrengelsesintoleranse (post exertional malaise -PEM) og andre symptomer? Hva vet vi om hva som kan hjelpe? Hvilke tiltak bør vurderes for best mulig legge til rette for bedring? Hva kan gjøres i forhold til skole og sosial inkludering i et tenårings eller ungdomsliv? Hvilke tiltak kan hjelpe familien i en slik situasjon? Hvilke støtte kan gis til pårørende i en slik situasjon?

Barn med ME/CFS kan oppleve mange ulike symptomer og helseutfordringer som kan være utfordrende å diagnostisere og behandle. Når et barn eller en ungdom får ME/CFS blir hverdagen ofte snudd på hodet, uansett om barnet går i barnehage, barneskole, ungdomsskole eller videregående. I de fleste tilfeller vi kjenner til er det vanskelig å gå full tid på skolen og å gjøre alt det friske barn og unge gjør. Som regel kreves det en god del tilrettelegging for at skolehverdagen skal fungere.

Ofte må det prioriteres knallhardt, og den anbefalte rekkefølgen 1. Helse 2. Venner, 3. Skole kan være vanskelig å få til i praksis. Man må være spesielt obs ved overgangene fra barnehage til skole, fra barneskole til ungdomsskole og fra ungdomsskole til videregående.  Det vil i de fleste tilfeller være naturlig å få PPT med på laget for å legge til rette for at barnet skal få så mye ut av skolegangen sin som mulig. Rogaland fylkeslag laget i 2018, sammen med fagfolk innen utdanning – en verktøykasse for skoler. Den har vært et kjærkomment verktøy både for lærere/skoleeier som har ansvar for elevers opplæring, og for eleven og pårørende i en svært slitsom prosess. (Kilde Norges ME-forening)

Påmeldingsfrist: 20.09.23 E-post til: nordland@me-foreningen.no  – husk antall deltagere fra din avdeling, og om dere ønsker å forhåndsbestille enkel lunsj. (Vi bestiller fra NLSHs kantine. Husk å oppgi allergier) Kontaktperson: Hege tlf: 95746538

Program:

10.00 – 10.10 Åpning og praktisk info V/leder for Nordland fylkeslag, Hege Johannessen

10.10 – 10.30 Informasjon om ME-foreningen med generalsekretær Olav Osland

10.30 – 11.20 Overlege Lars Haukland erfaring/utredning av barn med ME/CFS

11.20 – 12.00 Enhetsleder LMS Jorunn Brendeford Læring og mestringens betydning

12.00 – 12.40 lunsj

12.40 – 13.50 Professor Kristian Sommerfelt Erfaring med sykdomsbilde, symptomer, PEM og kognitive utfordringer som vanskeliggjør den unges hverdag og utvikling.

13.50 – 14.20 Fylkesleder Hege Johannessen presentasjon av MEogSkole med erfaringer.

14.20 – 14.25 Pause

14.25 – 15.25 Psykologspesialist Ketil Jakobsen 10 ting jeg vil si til deg som har ME, og erfaringer fra sitt arbeid ved BUP.

15.25 – 16.10 Nyere forskning på ME/CFS ved Professor Kristian Sommerfelt.

16.10 – 16.30 Spørsmålsrunde til panelet.

Praktisk info:

Nordlandssykehuset tlf: 75 53 40 00

Arr. Nordland fylkeslag: 95746538

Adresse: Parkveien 95, 8005 Bodø. Kart

Parkering: Parkering ved hovedinngang og er avgiftsbelagt og kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Dato:
25. september 2023