Barnebok om ME

Mamma har ME

Hvordan forklarer du barnet ditt hva ME er? Det er ikke alltid lett å forklare hvorfor mamma eller pappa ikke makter å gjøre det andre foreldre gjør, og de ikke orker å ha besøk, eller gå på kino eller på ski. Foreldre med ME har etterlyst en barnebok som kan brukes til å forklare små barn hvordan det oppleves å leve med ME.

ME-foreningen har utarbeidet en liten billedbok som forklarer hvordan det er å leve med lite energi, og hvordan det påvirker hva man kan gjøre. Mammaen til Petter har ME, og forteller Petter at ME er som et monster som har kommet uten å bli bedt. Monsteret holder Mamma våken om natten og spiser batteriene hennes, slik at det blir lite igjen til henne selv. Likevel går det an å lære seg å leve best mulig med sykdommen. Hvis mamma og Petter er flinke til å planlegge hvordan de bruker mammas batterier, er det kanskje nok batterier til overs til hyggelige ting de kan gjøre sammen.

Boken er skrevet og illustrert av ME-foreningens assisterende generalsekretær, Trude Schei.

Boken inneholder en del beregnet på voksne der man kan lese litt om hvordan man best snakker med barna om ME, og det er også en mer detaljert beskrivelse av sykdommen, sammen med informasjon om mestring og prognose.

Bilde av forsiden til "Mamma har ME"

Heftet er på 28 sider, og det kan bestilles i ME-foreningens nettbutikk. Prisen er 90,- kroner. I tillegg kommer porto på 23,- kroner.