Støttetelefonen: 21 64 03 60
Julen 2020 er Støttetelefonen åpen også på helligdagene, alle vaktene betjenes av Beate. Får du ikke svar, så forsøk igjen senere.
Åpningstider (untatt helligdager):
Mandag 13-14, Bente
Mandag 19-20, Beate
Mandag 20-21, Marit
Onsdag 14-16, Elin
Torsdag 16-17, Anna
Fredag 13-15, Fanny
OBS: på grunn av stor pågang er det en begrensning på 20 minutter pr. samtale
Behovet for å snakke med noen som forstår hva det betyr å leve med ME er stort. Kanskje er behovet ekstra stort fordi man har en sykdom som mange opplever er lite forstått av venner, familie og i hjelpeapparatet.
Likepersonene som betjener ME-foreningens støttetelefon har gjennomgått kvalifiseringskurs og har taushetsplikt. En likeperson er en som har egne erfaringer med det å leve med ME eller med å være pårørende
Våre likepersoner har ulik bakgrunn og kompetanse. Deres oppgave er ikke å være fagpersoner, men medmennesker. De kan «kaste ball» med deg, gi erfaringsbaserte tips og råd og forsøke å peke deg i riktig retning. Ikke minst vil de lytte og ta deg på alvor.
Personlig kjemi betyr mye for å få til en god og givende samtale, og ofte foretrekker man å snakke med samme person en annen gang. Støttetelefonen vil derfor ha faste vakter slik at du kan ringe tilbake til din «favoritt», eller forsøke en annen person neste gang du kontakter støttetelefonen. Vær allikevel forberedt på at telefonvaktene enkelte ganger trenger å bytte vakter.
Rettighetstelefonen
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon driver Rettighetssenteret som er et rådgivnings- og kompetansesenter i rettighetsspørsmål som gjelder personer med funksjonshemning og kronisk sykdom.
Spørsmålene kan gjelde både velferdsrettigheter og diskriminering.
Telefonen betjenes av jurister med erfaring innen velferdsrettens område og senteret har tillatelse til å drive rettshjelpsvirksomhet.
Rettighetstelefonen: 23 90 51 55
Åpningstider
Mandag | 10.00 – 14.00 |
---|---|
Tirsdag | 10.00 – 14.00 |
Onsdag | 10.00 – 14.00 |
Torsdag | 10.00 – 14.00 |
Fredag | Stengt |